Thursday, May 05, 2011

Puding Karamel


Bahan-bahan ( saiz:16 cm )
400cc(400ml) susu segar/susu cair
5 sudu besar gula halus
3 biji telur- pada suhu bilik
2 biji telur kuning-pada suhu bilik
2-3 titik esen vanila

Karamel

5 sudu besar gula
2 sudu besar air

Cara-cara Sediakan karamel:
  1. Masukkan gula ke dalam periuk dengan 1 sudu besar air. Masak di atas api sederhana. Bila nampak sedikit perang, masukkan 1 sudu lagi air. Masaklah sehingga perang. Tuang ke dalam loyang. Ketepikan.
Cara-cara Sediakan puding:
  1. Masukkan telur dan kuning telur ke dalam mangkuk. Sambil dikacau masukkan gula sedikit demi sedikit. Kacau dengan perlahan sehingga sebati. Jangan biarkan berbuih.
  2. Dalam periuk lain masukkan susu dan esen vanila. Panaskan sehingga 60 degree. Jangan sampai mendidih.
  3. Dengan susu yang masih panas lagi, masukkan sikit demi sedikit susu ke dalam telur tadi. Kacau sehingga sebati. Tuang ke dalam loyang yang ada karamel tadi.
  4. Tutupkan loyang dengan 2 lapis aluminium foil. Kukus dengan api sederhana selama 30 minit
  5. Atau boleh juga dibakar di dalam oven. Tapi perlulah diletakkkan air suam ke dalam dulang pembakar. Bakar selama 40-45 minit pada suhu 150 degree.
  6. Bila dah masak. Jangan buka aluminium foil. Biarkan 5 minit. Kemudian bolehlah dibuka.
  7. Bila sejuk bolehlah disimpan dalam peti ais
Source : Resepi C&P from mrsjanssens

Tuesday, May 03, 2011

Lasagne




Bahan utk sos putih :
2 sudu besar butter
2-3 sudu besar tepung gandum
1 ½ cawan susu
1-2 cubit serbuk oregano
4 sudu mozarella cheese (yang sudah diparut terdahulu atau grated)

Bahan utk sos merah :
400 gm daging/ayam cincang (minced) bergantung kepada banyak mana nak buat kalau bekas kecil sukatannya sedikit, kalau bekas besar lebihkan.
I tin mushroom (cendawan butang) ditoskan air dan dihiris nipis.
2 labu bawang besar dipotong dadu
3 ulas bawang putih ditumbuk
2 sudu besar tomato puree
3 sudu serbuk oregano
garam
air (ikut kepekatan)
minyak utk menumis 3-4 sudu besar

Lain-lain bahan :
Kepingan lasagna (lasagna sheet)
200 gm mozarella cheese yang sudah diparut (grated
1 sudu teh serbuk lada hitam (black pepper)
1 sudu teh serbuk lada putih (white pepper)

Ada dua cara nak buat lasagna.

Cara 1:
Kepingan lasagna tak dimasak. Jadi kuah sos merah kena cair sedikit dan banyak. Nisbah sos merah kepada sos putih ialah 4:1(ertinya kuah merah empat kali lebih banyak dari kuah putih.

Cara 2:
Kepingan lasagna direbus satu persatu dalam air dicampurkan sedikit minyak masak (1 sudu besar) agar tak melekat...mungkin boleh rebus dua keping sekali gus. Kuah merah mesti pekat dan tidak terlalu banyak.

Cara memasak sos putih :
  1. Cairkan butter dlm periuk kecil, gunakan pemutar tangan (whisk)untuk kacau/ gaulkan tepung agar berterusan. Api gas kena very slow dan masukkkan susu sedikit demi sedikit.
  2. Kacau berterusan agar tak berketul hingga menjadi satu larutan warna putih susu (creamy).
  3. Bila hampir mendidih, masukkan serbuk oregano dan taburkan cheese. Sos putih akan bertali bila diangkat dgn senduk disebabkan mozarella cheese tersebut.
  4. Padamkan api dan biarkan di satu tempat.

Cara memasak sos merah :
  1. Tumis bawang besar dan bawang putih, bila dah agak garing dan naik bau masukkan daging cincang, tomato puree kacau hingga sebati.
  2. Masukkan garam dan cendawan serta serbuk oregano. Kepekatan kuah sama seperti kuah spaghetti atau kuah hitam yong tau foo. Padamkan api bila dah mendidih. Kalau tercair, tambah tomato puree. Kalau terpekat, tambahkan air.

Cara-cara melapis :
  1. Ambil loyang pembakar (segi empat) atau mangkuk pyrex atau loyang bakar roti.
  2. Susunkan lapisan kulit lasagna, susun selapis sehingga tak nampak ruang kosong, tuang satu setengah (1 ½) senduk sos merah ratakan ke seluruh kulit lasagna, titis-titiskan sos putih di atas sos merah tersebut, ulang dgn menyusun kulit lasagna di atas lapisan kedua, diikuti dgn menuang sos merah dan menabur/menitiskan sos putih hingga ke parah ¾ tinggi loyang pembakar.
  3. Lapisan atas sekali mestilah terdiri daripada sos merah. Tinggalkan sedikit lebihan sos merah dan lebihan sos putih.
  4. Panaskan oven terdahulu. Bakar selama 40-45 minit gas mark 4 atau oven 180 darjah.(Kalau menggunakan kulit lasagna yang sudah direbus, masa memasak lebih pendek maybe about 20-30 minutes)
  5. Cucuk lasagna dgn lidi, apabila lasagna terasa lembut dan masak sepenuhnya, keluarkan sekejap lasagna tadi, tuangkan lebihan sos merah dan putih
  6. Akhir sekali taburkan mozarella cheese, pastikan semua kawasan diselaputi cheese tadi dan taburkan serbuk lada putih dan lada hitam sedikit. Masak sehingga cheese tersebut cair (jgn terlalu lama sebab nanti cheese akan keras).
  7. Biar lasagna cool off (set) sekejap dan boleh dihidang sewaktu masih panas.

p/s: Kalau nak buat banyak dan nak kurangkan kos, boleh juga digunakan daging burger, cuma kena pastikan yang daging tak berketul.

Source : Resepi C&P from Mrsjanssesns

Sunday, May 01, 2011

Strawberry Mousse



Nak menghabiskan balance strawberry. Since ada 100g je so haiza buat 1/2 of the recipe and tak boleh deco atas dia. Konon nak nampak cantik, letaklah anggur...hehehehe...Rasanya exactly macam yogurt..:)

Bahan-bahan ( 6-8 orang )

  • 10g(2tbsp) gelatin
  • 100ml air panas
  • 200g strawberry
  • 70g gula
  • 200ml fresh cream/whipping cream
  • 1 sudu besar lemon jus

Cara-cara

  1. Campurkan gelatin dengan air panas. Kacau biar gelatin tak nampak ketul-ketul. Boleh juga panaskan dengan microwave.
  2. Buang tangkai strawberry. Dengan mixer/blander kisar strawberry, gula, fresh cream sehingga semua sebati .
  3. Masukkan pula gelatin dan lemon. Mix sekejap. Tuangkan ke dalam bekas yang sesuai dan sejukkan.
Source : Resepi C&P from My Resepi

Saturday, April 30, 2011

Grissini


Susah juga nak menghasilkan Grissini. Rasanya sedap tapi hasilnya tak macam Alex Goh...:(

Bahan-bahan:

Bahan A:

250g Tepung Roti

2 sdk Yis


Bahan B:


1 1/4 sdk Garam

1 sdk Gula


Bahan C:


150 ml Air Sejuk


Bahan D:


35g Lelemak Sayuran (Shortening)


Cara-cara:
  1. Adun (A) sehingga sebati.Campur (B) dan gaul hingga sempurna.
  2. Tambah (C) dan uli sehingga menjadi doh.
  3. Tambah (D) dan terus menguli doh sehingga lembut dan kenyal.
  4. Letakkan doh di mangkuk. Tutup dengan plastik dan biar ia naik selama 45 minit.
  5. Bentukkan doh menjadi bebola. Biarkan sebentar selama 15 minit.
  6. Gulungkan doh kepada segiempat bujur (P 12sm x L 50 sm).
  7. Potong dah menjadi jejalur (L 1 sm x P 12 sm).
  8. Lembapkan tangan dengan air sebelum menggulung doh. Tarik jejalur doh perlahan-lahan. Gulung menjadi 18 sm panjang dengan bijian-bijian.
  9. Bubuh atas dulang pembakar yang telas dialas dengan kertas dan sapu dengan air serta tabur dengan garam.
  10. Biarkan selama 10 minit. Bakar pada suhu 220 C selama 15 minit.
  11. Biarkan ia sejuk dan bakar pada suhu 120 C selama 15 minit lagi supaya ia kering dan rangup. Sedia dihidang.
Source : Resepi C&P dr Alex Goh, The World of Bread

Osaka Soft Bun


Lama sungguh rasanya haiza tak buat roti. Since hayat tepung tu dah hampir and daripada membazir buang je, maka terhasillah roti yg lembut ni.

Bahan-bahannya ( Untuk Doh)
  • 300gram tepung roti
  • 80gram tepung gandum
  • 2 sudu besar water roux
  • 1 biji telur ( tinggalkan sedikit untuk gliss nanti)
  • 1 1/2 sudu besar marjerin
  • 2 sudu besar gula
  • 1/3 sudu kecil garam
  • 2 sudu kecil yis
  • 160 ml air suam

* untuk gliss*
baki telur + 2 sudu besar susu

Resepi Water Roux
25 gram tepung gandum
125 ml air

cara-cara untuk membuat water roux:
Masukan semua bahan di dalam periuk dan kacau sehingga pekat dengan menggunakan api perlahan. Setelah pekat angkat dan sejukkan sebelum digunakan, ( bahagi dua kuantiti water roux tadi, dan boleh digunakan utk 2 adunan roti)

Cara-caranya ( Doh Roti):

  1. Kaedah 1 - penggunaan Bread Maker (BM), masukkan semua bahan Doh dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start, tunggu sampai siap di uli dan boleh terus ke langkah no. 4 di bawah.
  2. Kaedah 2 - Jika uli tangan, masukkan semua bahan doh di dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan, Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 8 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.
  3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap atau kain bersih dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.
  4. Bahagi doh pada 16 bahagian kecil, dan bulat-bulatkan kemudian susun atas dulang pembakar atau dalam acuan bulat 18cm. Boleh juga susun dalam acuan petak. Pastikan dulang pembakar di alas dengan baking sheet atau digliss dahulu dengan marjerin.
  5. Setelah bun naik dua kali ganda, gliss pemukaan bun dengan baki telur+susu tadi, akhir sekali bakar pada suhu 180 darjah selama 20 ke 22 minit atau sehingga permukaan bun perang. Setelah siap dibakar, sejukkan atas redai dan simpan di dalam bekas bertutup, bagi mengekalkan kelembutan bun. Selamat Mencuba.
Source : Resepi C&P from Ummi


Monday, April 18, 2011

Hello Kitty for Tisya




Kali ni order by Kama for her lovely daughter "Tisya". Happy Birthday!!

Beef Blackpepper Puff


Resepi asal resepi shepherd pie, tapi haiza tukar guna daging and gantikan mashed potato dengan Puff Pastry.

Tiramisu


Cake ni bersempena birthday my 2 sister, Happy Belated Birthday Kak Na & Happy Birthday Kak Da. Resepi di ubahsuai dari Kak Nor.

CHOCOLATE TIRAMISU
(versi asal Stawberry Tiramisu)

Bahan2 :
250g cream cheese
125g whipped cream - haiza guna whipping cream
125g whipping cream
50g gula icing~ shiffted
1 peket biskut tiramisu
Chocolate Powder Cadburry - haiza guna chocolate, resepi asal guna strawberry
Milk & White Chocolate untuk hiasan

Syrup Coffee
1 cawan coffee (air panas + 3 sudu besar nescafe + 1 sudu besar coffee) - haiza tambah sendiri

Cara:
  1. Mula2 sediakan syrupnya. Campur kesemua bahan dan kacau sebati. Ketepikan.
  2. Pukul cream cheese hingga gebu. Masukkan gula icing, pukul seketika.
  3. Campurkan kedua2 whipped dan whipping cream. Pukul hingga agak pekat dan sebati.
  4. Campurkan krim yang dipukul tadi ke dalam adunan cream cheese. Kacau dengan spatula hingga rata.
  5. Cara untuk melapis : Mula2 celupkan biskut ke dalam bancuhan syrup (jangan terlalu, lama, nanti biskut lembik) kemudian susun biskut dan letak cream ke atasnya. Kemudian sudukan Chocolate powder. Ulang hingga adunan habis dan ikut suka nak berapa banyak layer pun. Last sekali taburkan chocolate powder dan parutkan Milk Chocolate & White Chocolate.
Source : Resepi C&P dr Kak Nor

Tuesday, April 12, 2011

Cup Cake





Kali ni order by adik Zura. Happy Birthday to Aleya!!

Saturday, April 02, 2011

KK Birtday Cake



Thanks to Lin. Happy Birthday KK.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails