Thursday, March 21, 2013

Dumpling


Bahan-bahan Untuk Kulit Dumpling
* 100 grm tepung Tang Mein (wheat starch)
* 200 grm tepung ubi
* 10 grm gula
* 20 grm minyak masak
* secubit garam
* 450 grm air panas mendidih
 
Cara membuat kulit 
  1. Campurkan kedua-dua tepung dalam mangkuk. 
  2. Masukkan garam,gula dan minyak masak kedalam air panas.kacau rata. 
  3. Tuangkan campuran air panas tadi kedalam mangkuk tepung dan guna sudu untuk mengacau adunan.Kacau tepung hingga menjadi doh dan ketepikan hingga sejuk.(boleh mula menguli doh bila tepung dah tak terlalu panas untuk dipegang). 
  4. Taburkan tepung ubi(dengan jumlah yang banyak, sebab tepung memang lembik) atas papan canai dan canai doh menjadi nipis dan terap dengan penerap bulat.Pastikan doh disapu banyak tepung ubi bila menerap supaya senang untuk mengambilnya dan tidak melekat bila disusun.Buat la sampai habis. 
  5. Tutup pinggan kulit dumpling yang dah siap dicanai dengan tuala lembab sebelum menggunakannya supaya ianya tetap lembab dan menyenangkan proses memicit tepinya.
Bahan Inti
* 2 biji carrot diparut
* 1 biji sekuang diparut
* 100 gram udang kering  (rendam air panas dan dicincang halus) boleh ditukar dengan udang basah
* 2 ulas bawang putih
* secubit garam + sekeping pati ayam
*  Serbuk lada putih secukup rasa
* Beberapa titik minyak bijan
* 2 batang daung bawang
 
Cara memasak 
  1. Panaskan sedikit minyak masak, masukkan bahagian bawah daun bawang dan  udang kering.Goreng hingga terbit bau dan masak. 
  2. Masukkan parutan carrot dan sengkuang,kacau sebati.Masukkan semua bahan lain dan kacau hingga sayur agak layu dan masak.Angkat dan sejukkan.  

Cara-cara menyediakan dumpling 
  1. Ambil sekeping kulit dumpling dan letakkan 1 sudu kecil inti.Temukan kedua-dua belah tepinya dan picit tepinya . Letakkan diatas sekeping daun pisang dan atur didalam bekas.Kukus selama 10 ke 15 minit.  
  2. Taburkan minyak bawang putih sebelum dihidangkan. 
  3. Dumpling juga boleh dihidang dengan sos pilihan masing-masing.

*Potong halus4 biji bawang putih dan dicampurkan dngan 1/2 mangkuk kecil minyak masak.Masukkan kedalam microwave selama 2 minit.
* Untuk sos pula, campurkan 4 sudu besar sos cili dan 5 sudu besar sos tiram dicampur dengan 1 sudu gula dan beberapa titis minyak bijan.Masukkan 1/2 cawan air panas dan panaskan sekejap diatas api.(air dimasukkan sedikit-sedikit supaya sos tidak terlalu cair) 

Source : Resepi C&P from Pn Ros

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails