Wednesday, May 29, 2013

Apam Dot Dot versi Angry Bird & Ladybird

Bahan-bahan Apam
    * 3 biji telur - dari peti sejuk
    * 275 gm tepung gandum
    * 180 gm gula halus
    * 150 gm susu segar
    * 3 sudu teh baking powder
    * 1 sudu kecil ovallete
    * 1 sudu kecil esen vanilla
 
Lain2 bahan
    * Filling blueberry / strawberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)  

Cara-cara Menyediakan

  1. Masukkan semua bahan2 apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit sehingga adunan menjadi putih & gebu. 
  2. Ambil 1 ½ sudu besar & masukkan dalam piping beg kecil & ikat kemas. Gunting halus muncungnya apabila nak digunakan.
  3. Ambil lagi 3 sudu besar adunan & warnakan dengan pewarna hitam & masukkan dalam pipig beg kecil yang dimasukkan nozel bulat terlebih dulu & kemudian ikat kemas piping beg dengan getah.  Gunting muncungnya apabila nak digunakan.
  4. Adunan selebihnya diwarnakan dengan pewarna merah hingga mendapat warna merah yang disukai.  Masukkan adunan yg diwarnakan ke dalam piping beg besar atau plastik bersih yang sesuai & sedia utk digunakan.
  5. Seterusnya.. susunkan acuan kertas/paperliner di dalam acuan yg sesuai.  Picitkan sedikit adunan merah ke dalam mangkuk kertas tadi hingga separuh ketinggian acuan kertas tadi.
  6. Picitkan filling kesukaan anda secukupnya. (tak perlu byk sebab jika terlalu byk ia berat & akan mendap ke bawah!) 
  7. Picitkan lagi adunan warna merah sehingga ¾ penuh.  
  8. Gunakan pula piping beg adunan warna hitam & picit 2 garisan seperti dalam gambar. Satu garisan mesti berada ditengah2 diameter apam & satu lagi garisan buat sedikit ke tepi utk dapatkan bentuk kepala ladybird.  Penuhkan bahagian kepala ladybird yg kecil sedikit tu dengan adunan warna hitam. (step by step boleh refer SINI) 
  9. Dot dotkan bahagian badan ladybird di kiri & kanannya dengan beberapa dot dot berwarna hitam yang halus. 
  10. Gunakan piping beg adunan warna putih tadi & dotkan mata ladybird. Dotkan pula warna hitam ditengah2 dot warna putih tadi untuk mendapatkan mata ladybird yang lebih menyerlah. 
  11. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 10-15 minit dengan api yang sederhana kecil (jangan terlampau kecil ye). (tempoh mengukus bergantung saiz apam anda) Pastikan juga balut penutup pengukus dengan kain yang sesuai supaya wap tak jatuh ke atas apam.
Source : Resepi C&P from Madiha

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails