Sunday, March 18, 2012

Wholemeal Bread



Bahan-bahannya
500 gram tepung whole wheat /wholemeal
325 ml air - haiza guna fresh milk
10 gram majerin
10 gram gula
10 gram garam
2 sudu teh yis segera
½ cawan pumpkin seeds (disangai dengan sedikit garam) - haiza tak letak

Cara-caranya
Masukkan semua bahan-bahan ke dalam bread machine dan tekan butang "WHOLEMEAL". Sewaktu waktu terakhir masa menguli bila ada bunyi “BEEP”, masukkan pumpkin seeds. Dalam masa 3 jam lebih tersedialah Whole Wheat Bread untuk menjadi santapan sekeluarga.

Jika anda tidak mempunyai Bread Machine boleh anda uli menggunakan tangan selama 10 – 15 minit sehingga adunan licin. Kemudian perap selama 45 minit dan tumbuk doh keluarkan angin dan uli sedikit. Kemudian boleh anda bentukkan seperti bun kecil (berat 50 gram) letakkan didalam loyang dan biarkan ia naik dua kali ganda dan kemudian boleh dibakar dalam ketuhar pada suhu 170 darjah C selama 20 minit atau sehingga ia masak.

Pendapat saya :
Jika anda ingin membuat roti jenis loaf: Setelah anda perap adunan selama 45 minit dan tumbuk keluar angin dari adunan roti tu, uli sebentar dan gulung ketat doh utk mengeluarkan baki udara yang masih ada. kemudian masukkan doh ke dlm acuan roti sandwic, (18 cm panjang x 12.7 cm lebar x 11.5 cm tinggi) yang telah dilengser dgn sedikit mentega & tutup. Rehatkan doh lebih-kurang satu jam sehingga kembang & memenuhi 3/4 acuan. Bakar roti pada suhu 170-180C selama lebih-kurang 35 minit atau hingga masak.

Source : Resepi C&P from Rozzan

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails