Tuesday, June 18, 2013

Coconut Macaron


COCONUT MACARONS
Sumber:Love Food

Bahan-bahan:
50g serbuk almond
25g kelapa parut kering
115g gula aising
2 biji putih telur gred A
50g gula caster

2 sudu besar kelapa parut kering untuk hiasan-dibakar 8-10 minit dlm oven pd suhu 150'C

Cara membuat:
  1. Sediakan 2-3 dulang yang bersih dan kering,kemudian alas dengan baking paper.Ketepikan. Sediakan piping bag yg diletak nozel no 10.
  2. Masukkan serbuk almond,serbuk kelapa & gula aising ke dalam food processor & process selama 15 saat.Ayak ke dalam mangkuk yang bersih dan kering.
  3. Dalam mangkuk yang bersih dan kering/bebas minyak pukul putih telur sehingga soft peak, kemudian masukkan gula caster sedikit demi sedikit (buat 3x) dan putar lagi hingga benar2 stif peak (tanduk meringue menegak).
  4. Masukkan serbuk almond yg telah diayak tadi ke dalam meringue sedikit demi sedikit (3x) dan kaup balik guna spatula hingga rata (kaup satu arah ye).Sengetkan spatula,jika adunan jatuh berlipat macam ribbon dah ok la tu.
  5. Masukkan adunan dalam piping bag,picitkan adunan ke atas dulang tadi sebesar 50 sen atau sesuai dengan saiz yang anda gemari.Hentakkan/ketuk2 dulang 2-3 kali untuk buang buih2 udara dan juga untuk bagi adunan rata.Tabur kelapa bakar di atasnya.
  6. Biarkan adunan betul-betul kering (40-60 minit),jika disentuh dengan jari adunan tak melekat pada jari (boleh kipas atau letak dlm bilik aircond untuk mempercepat pengeringan)
  7. Bakar macarons dalam oven pada suhu 150'C selama 12-15 minit guna api bawah dan atas. 
  8. Setelah masak,keluarkan dari oven dan biarkan sejuk sebelum diletak inti.



Source : Resepi C&P from Rahel

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails